Passie

Er zijn van die woorden en begrippen die plots erg in zijn en waarover iedereen een mening kan en mag hebben. Denk aan work-life balance, enneagram; cultuur; E.Q., ethiek en coaching. het zijn zo maar wat container begrippen die plots midden in de (management) belangstelling staan. Een mooie toevoeging is het woord ‘Passie’. Vroeger werd het begrip vaak geassocieerd met kunstenaars of religie, nu moeten ook managers en medewerkers vol ‘passie’ zitten. Zonder passie geen succes?

N.B. lees ook eens de reacties en de voorspellende waarde hiervan, bevlogenheid het buzzword van 2010, welnee, van 2013! De zoektocht naar een beter begrip heeft geleid tot mijn boek ‘Commitment’, de kiem werd echter al gelegd in 2007!

In het FD van afgelopen donderdag een mooi artikel over passie onder de titel ‘Geen passie meer? Leg je schip in de wind’ van Hilda Bouma. Blijkbaar ontbreekt het juist aan die passie in het Nederlandse bedrijfsleven. Op basis van een zelfdiagnose (onderzoek TG) geeft men zichzelf ternauwernood een zes min. Waarom gaat men niet voor een acht? Is dat te moeilijk?

In ieder geval blijkt uit het artikel dat passie alleen niet genoeg is. Het moet samengaan met kennis van zaken. Mensen halen geen passie uit hogere omzet, wel uit samenwerking in teams en door doelen te bereiken. Daarbij komt ook nog een verschil tussen bezieling en passie. Passie is zichtbaar voor derden. Een kunstenaar kan bezield zijn, zonder dat hij of zij een team om zich heen heeft. Bij passie gaat het erom dat het zichtbaar is voor medewerkers en liefst ook op deze overslaat. Ook een (sociale) omgeving kan passie maken of breken. Daar waar in Zwitserland de vuilnisophalers gepassioneerd hun werk lijken te doen, komt dat door de waardering en het contact met de bewoners, die het werk op waarde weten te schatten en dat ook communiceren. Niet iedereen kan de aanwezige passie echter kwijt in de huidige baan of in het huidige werk. Soms wordt het gevonden in de activiteiten in het weekend, zoals de in het artikel aangehaalde voorbeeld voorzitter van de voetbalclub.

Het heerlijke van een onderwerp als ‘Passie’ is dat je er nooit over uitgepraat raakt en dat er geen definitief oordeel geveld kan worden. Zo maakt het artikel regelmatig een U-turn. Eerst wordt de stelling neergelegd dat een organisatie zonder passie op lange termijn geen bestaansrecht heeft, iets verderop wordt gesteld dat als alle medewerkers passie zouden hebben het “een rommeltje” wordt. Weer iets verderop wordt gesteld dat “het risico terugbrengen” in het werk een methode kan zijn de passie terug te brengen. In scheepvaart metaforen gesproken: leg het schip maar weer eens in de wind. Om even later ook weer te stellen dat dit niet bij iedereen het geval zal zijn, omdat “niet iedereen geschikt is om in een competitieve omgeving te werken”.

Commentaar 1minutemanager:

Kortom, we weten het nog allemaal niet zo precies. Dat maakt het direct tot een interessant advies product, want je kan er nog alle kanten mee op! Net als met onderwerpen als Enneagram of Cultuur. Wat we wel weten is dat passievolle mensen in het bedrijfsleven en bij de overheid schaars zijn. Komt u ze vaak tegen?

Kijk ook eens naar deze artikelen op 1minutemanager over charisma:

http://acc.1minutemanager.nl/2005/10/29/leiderschap-charisma-is-te-leren-deel-1/

http://acc.1minutemanager.nl/2005/11/08/1minutemanager/strategie-bestuur/leiderschap-hoe-word-ik-meer-charismatisch-deel-ii/

Commitment  de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties Gyuri Vergouw

Commitment
de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties Gyuri Vergouw

Het boek Commitment van Gyuri Vergouw is nu verkrijgbaar via o.m. Boom/Nelissen,  de betere boekhandels en managementboek.nl.

15 thoughts on “Passie”

Bert Overbeek 13 jaar ago

Kijk, je hebt weer eens helemaal gelijk, Vergouw. Grijze mussen, schreef ik ooit, vinden het leuk om avontuurlijke woorden te gebruiken om hun saaiheid te verbergen.
Passie is dat de stoom uit je oren komt, dat je het niet kan laten, dat je moet doen wat je eigenlijk denkt niet te willen doen, dat je hart sneller gaat kloppen als je er alleen al aan denkt, dat je het doet ook al valt er een bom op je kop, ook al kost het je 80 jaar gevangenis. Dat is passie.
Wat passie niet is: passie is geen bezadiging, gematigd en gecontroleerd babbelen. Ook op de weblog http://www.jongebazen.nl valt het woord ‘ passie’ regelmatig…

Jeroen 12 jaar ago

zelf ben ik meer van de ‘energie’…
Passie is sooo 90’s. Krijg ik met moeite uit mn bek – zeker sinds de hilarische ‘Passie en Adriaan’ van Arjan Ederveen.
Energie kon tot n paar jaar gelenden echt niet – en inmiddels is t vrij normaal om in management en consultancy over begrippen als ‘energie leveren’, ‘energie van krijgen’, of ‘energie laten zien’ te spreken. Klanten kiezen zelfs voor consultants die energie leveren, laten zien etc.

Wat denk je Gyuri – energie van vandaag is de passie van morgen?

Gyuri 12 jaar ago

Ha Jeroen, Passie kan volgens mij niet zonder energie (wellicht el bij gepassioneerd vissen of tv-kijken?), en omgekeerd zal energie zich vaak vertalen in passies, omdat dan met bevlogenheid wordt gewerkt. Zoals in artikel al gememoreerd, ‘passie’ is een prachtig ‘open’ woord, waar je veel kanten mee op kan. Energie vind ik wellicht iets moderner, maar wat zal dan het woord van 2010 worden? Bevlogenheid? Met betrekking tot de rol van consultants kan ik mij het woord energie wel goed voorstellen; je wordt toch binnengehaald om met een frisse blik de organisatie in te gaan. Zonder energie kan je dat dan vergeten. Wellicht wordt dan externe energie (consultant) benut om de passie van en in de mensen weer wakker te schudden? vriendelijke groet,

Gyuri

Bert 12 jaar ago

Energie is ook alweer uit de mode. ‘Daar krijg je energie van’ hoor je nog wel veel, maar als een modeverschijnsel intussen dat via de grote massa langzamerhand de afvalbak bereikt.
En wat modewoorden betreft. Kijk eens op http://www.bertblog.nl naar het stuk ‘Best wel een beetje OK’

Bas Schenk 12 jaar ago

Mag ik eens spontaan reageren op woorden als: energie; passie; bevlogenheid; misschien zijn er onder ons die nog creatiever met de Nederlandse taal om kunnen gaan. Maar volgens mij, zijn dat eigenschappen van mensen. Iemand heeft passie of heeft dat niet! Iemand straalt energie uit of doet dat niet (charisma?)! Je kan volgens mij niet iemand zomaar passie aan leren of aan praten. Ik leg een vergelijk tussen de woorden “dierbaar”en “kostbaar”.
Dierbaar kan voor de een heel kostbaar zijn; terwijl een ander er nog geen cent voor geeft. Dat komt omdat dierbaar meer met gevoel te maken heeft en kostbaar met centen.
Zo heeft “passie” m.i. ook met gevoel te maken en is naar mijn idee absoluut niet te koop. Ook niet door externen! Daar kan je volgens mij niets aan veranderen.
Ik zou haast adviseren : begin niet ergens aan als je geen passie hebt voor de betreffende aktiviteit.

Jan Tj. van Til 12 jaar ago

Passie !!! De Duitsers hebben het beter verwoord: “Begeisterung”.
Natuurlijk is “begeisterung” een eigenschap van mensen.
Plesman was “begeisterd”, Fokker was “begeisterd” en zo kan ik nog wel even doorgaan. “Begeisterd” is het hebben van een idee (geist)en het hebben van de volharding en kennis om dat idee concreet te maken.
Een idee, vele miljoenen mensen hebben ideëen, wordt pas waardevol als het gematerialiseerd wordt.
Dat is passie. Helemaal geobsedeerd om het idee te verwezenlijken, ondanks alle onbegrip en kritiek.
Zonder gepassioneerde mensen leefden we nog in de oertijd !
Zijn ze er heden ten dagen nog ? Gelukkig wel !
Het zijn er niet zo veel, maar het zijn er ook nooit veel geweest.
Maar ze veranderen onze wereld wel.
Is passie nou wel weggelegd voor de gemiddelde mens. Zeker wel !
Ook gemiddelde mensen veranderen de wereld. Want wat is nou “de gemiddelde mens”? De mens van de statistieken ?
Dood aan de statistieken ! De mens van de statistieken bestaat niet. Gewoon een “kunstje” van mensen die het ook niet weten.
Passie trekt zich niets aan van statistieken.
Passie IS.

Bas Schenk 12 jaar ago

Jammer dat onze nederlandse taal blijkbaar te kort schiet en we zonodig weer met een Duits woord moeten moeten uitleggen wat we bedoelen. Begeisterung,……. Passie…., met de uitleg ben ik het wel in grote lijnen eens; alhoewel het voor mijn gevoel de lading niet helemaal gedekt wordt. Met de visie op “gemiddeld” ben ik het helemaal eens. Weet je wel : in een rivier van gemiddeld 50 cm diep kan je goed verdrinken.
Terug naar : “begeisterung”. Jammer voor Jan Tj., maar ik blijf “Passie een mooier woord vinden ” met een voor mij een iets diepere betekenisdie die de lading beter dekt.

Bas Schenk 12 jaar ago

GELUKKIG EN GEZOND 2007 TOEGEWENST AAN EEN IEDER DIE DIT MAAR LEZEN WIL! MAAK ER WAT VAN DIT JAAR!
GROET
BAS SCHENK

Over passie, mythen en strafschoppen 11 jaar ago

[…] de integrale tekst van de toespraak ‘Over passie, mythen en strafschoppen’, die ik gisteren na ontvangst van de Professionaliseringsprijs 2007 […]

Over passie, mythen en starsfchoppen 11 jaar ago

[…] de integrale tekst van de toespraak ‘Over passie, mythen en strafschoppen‘, die ik gisteren na ontvangst van de Professionaliseringsprijs 2007 […]

Over passie, mythen en strafschoppen 11 jaar ago

[…] de integrale tekst van de toespraak ‘Over passie, mythen en strafschoppen‘, die ik gisteren na ontvangst van de Professionaliseringsprijs 2007 […]

Betrokkenheid 11 jaar ago

[…] medewerkers die betrokkenheid hebben en tonen. In eerdere artikelen is al ingegaan op zaken als passie en commitment. Nu aandacht voor de betrokkenheid van medewerkers, met de merkwaardige eigenschap […]

Commitment, wat is dat? 9 jaar ago

[…] Heeft u commitment om te reageren? Wellicht ook aardig om te bekijken: http://acc.1minutemanager.nl/2006/02/07/passie/ […]

Trots op Nederland of Trots op Jezelf? 8 jaar ago

[…] Lees ook: Plezier in werk, een serieuze zaak en / of Passie […]

Betrokkenheid en bevlogenheid – 1 Minute Manager 5 jaar ago

[…] medewerkers die betrokkenheid hebben en tonen. In eerdere artikelen is al ingegaan op zaken als passie en commitment. Nu aandacht voor de betrokkenheid van medewerkers, met de merkwaardige eigenschap […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *